EN İYİ FİLM
- Tahmin: 12 Years a Slave
- Tercih: Gravity
Akademi'nin ve IQ'su düşük Amerikalı izleyicinin, çok şerefli tarihlerine kara leke misali yapışmış toplumsal konulara olan zaafını biliyoruz. Bu nedenle film, yılın en yüksek puanlarını da almış durumda. Hunger ve Shame ile dilediği başarıyı yakalayamayan Steve McQueen'in amacına ulaşması işten bile değil.
Gravity ise sinemaya çekim teknikleri ile yeni bir soluk getiren, her köşesinden büyük terlerin aktığı, tarihin sayılı başyapıtlarından. Ses, görsellik ve sinematografi bakımından -tam anlamıyla- eşsiz. Sandra Bullock'un sonsuz uzaydaki tek kişilik arena gösterisi nefes kesici. Gravity kesinlikle "film" değil; adeta bir uzay deneyimi. Ne yazık ki ait olduğu türe duyulan sevgi eksikliğinden dolayı ödülü alması zor gözüküyor. Sahi; 2001: A Space Odyssey, Blade Runner, E.T., Inception, Avatar, Moon ve daha bir sürü kıymetli eserin kazanamamasını geçtim, aday bile olamamasını göz önünde bulundurursak Gravity, Akademi'nin kendini affettirmesi açısından büyük fırsat. DGA'da galip gelmesiyle de berâber... Neden olmasın?
- Bu kategoride yer almalı: Rush ve Inside Llewyn Davis
Rush, spor filmlerine duyulan hoşnutsuzluktan ve Avrupaî bir senaryoya sahip olduğundan kategoriye kabûl edilmedi.
Inside Llewyn Davis içinse sessiz sedasız, reklamsız vizyona girdiğinden, Coen Kardeşlerin kendilerini artık kanıtlamaya gerek duymadığından, zaten hâli hazırda muazzam yönetmenler olduğundan ve belki de Akademi'nin, bu ikilinin yaptıkları her filmin aday mertebesine erişmesine dur demek istemelerinden mütevellit listeye giremediği kanaatindeyim.
- Bu kategoride yer almamalı: American Hustle
American Hustle fazla karikatürize, absürd, gürültülü, yer yer sıkıcı. Olay yok; renkli karakterler ve anlık nüanslar var. Filmin içini doldurmak için David O. Russell'ın yapmadığı şey yok. Başarılı olabilmiş mi? Kesinlikle hayır. Yılın en overrated yapımı.
- Tahmin: Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave)
- Tercih: Leonardo DiCaprio (The Wolf of Wall Street)
Herkesin ortak görüşü Matthew McConaughey yönünde olsa da, 12 Years a Slave gibi bir canavar, tüm ödülleri silip süpürmeye çok yakın duruyor. Karakter oyuncusu Chiwetel'in ödülü kazanması durumunda ilk siyahî İngiliz konumuna geleceğini hatırlatarak, jürinin belirleyeceği ismin çoktan belli olduğunu düşünmekteyim.
Tercih bölümünde ise: Yukarıda yazdığım gibi, hem birçok seyircinin hem de jürinin ortak görüşü Matthew McConaughey yönünde. Ancak benim favorim -tartışmasız- DiCaprio. Çünkü... Oyunculuk bakımından ikisi de muhteşem. McConaughey'in geçirdiği değişim takdire değer, hatta Oscar'lık olduğunu rahatça söyleyebilirim. Diğer yanda Leo var. Yıllardır ödülü almak için uğraşan, ama hep son anda başkasına kaptıran, Hollywood'un en yetenekli ve aynı zamanda en şanssız birkaç aktöründen biri. Ayrıca DiCaprio, Scorsese'nin 3 saatlik filminin neredeyse her sahnesinde yer alıyor -ki bu, McConaughey'in ekran süresinden 60 dakika daha fazla.
Bir başka ayrıntı: Matthew McConaughey, AIDS illetini konu edinen filmde başrolü üstlenmesine rağmen Altın Küre başta olmak üzere çeşitli ödül törenlerinde AIDS hakkında tek söz etmedi. Son birkaç haftada bu yanlışını düzeltse de ettiği hatalar oyuncunun eksi hânesine yazıldı bile.
Bir başka ayrıntı: Matthew McConaughey, AIDS illetini konu edinen filmde başrolü üstlenmesine rağmen Altın Küre başta olmak üzere çeşitli ödül törenlerinde AIDS hakkında tek söz etmedi. Son birkaç haftada bu yanlışını düzeltse de ettiği hatalar oyuncunun eksi hânesine yazıldı bile.
Normal şartlarda ikili arasında kararsız kalırdım, seçim yapamazdım. Ancak rolleri ile Altın Küre'yi de ellerinde bulunduran oyuncuların geçmişi ve tavırları göz önüne alınınca seçim yapmak hiç de zor değil.
- Bu kategoride yer almalı: Tom Hanks
Son ödülünü 1995'te, adaylığını 2001'de alan, 90'ların parlayan yıldızlarından Tom Hanks, Akademi'nin kaale almadığı oyuncular kervanına katıldığını kanıtladı. 2011'de Extremely Loud & Incredibly Close, 2012'de Cloud Atlas ve 2013'te Captain Phillips ile Saving Mr. Banks'te geçtiğimiz yıllar içinde göz dolduran performanslara imzâ atan Tom Hanks, üçüncü Oscar'ını almayı herkesten çok istiyor. Maalesef, Akademi izin vermiyor.
EN İYİ KADIN OYUNCU
- Tahmin/Tercih: Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Her türün altından kalkabileceğini gözler önüne sermesinin yanısıra, beşinci kez aday olan Amy Adams'ı ve Gravity setinde yenilikçi, zorlayıcı, çetin koşullarda çalışan Sandra Bullock'ı sollayan 'Mavi Yasemin' Cate Blanchett'ın, casting seçimlerini kusursuz yapan Woody Allen'ın yardımıyla ikinci Oscar'ını hakkıyla alacağına şüphe yok.
EN İYİ YARDIMCI ERKEK OYUNCU
- Tahmin: Jared Leto (Dallas Buyers Club)
- Tercih: Michael Fassbender (12 Years a Slave)
Kategorideki tartışmasız favorim Michael Fassbender. Steve McQueen ve Quentin Tarantino'nun keşfettiği yetenekli Alman aktör, kesinlikle son yılların en mütevazı ve başarılı oyuncularından. Küçük-büyük her tür film ve dizide kendini kanıtlayan Fassbender, Leto gibi sessiz, sakin, yalnızca oynadığı filmler ile öne çıkan efendi biri. Kaldı ki, 12 Years a Slave'deki sadist performansı takdire şayan.
EN İYİ YARDIMCI KADIN OYUNCU
- Tahmin: Lupita Nyong'o (12 Years a Slave)
- Tercih: June Squibb (Nebraska)
1) İlk oyunculuk deneyiminin Oscar adaylığı getirmesi.
2) Ödüle aday olan ilk ve tek Kenyalı olması.
3) Filmin kölelik filmi olması ve filmde hep acı çekmesi, yüzde yüz mağduru oynaması (tecavüz, kırbaç vs.).
June Squibb ise Nebraska'da huysuz ama doğru konuşan, sürekli geçmişten dem vuran biri olarak seyirci karşısındaydı. Bir yan karakter olarak hikâyeye büyük katkı kazandıran 85 yaşındaki aktris -ölmeden önce- ödülü hak ediyor.
EN İYİ YÖNETMEN
- Tahmin/Tercih: Alfonzo Cuaron (Gravity)
Bu kategori içinde David O. Russell ve Steve McQueen dışındakilere büyük sevgi duyuyorum (Niçin saydığım iki yönetmeni dâhil etmediğimin yanıtını American Hustle ve 12 Years a Slave eleştirilerimde bulabilirsiniz). Martin Scorsese son 50 yılın en muazzam kişiliklerinden, nihayet 2006'da aldı Oscar'ını. Alexander Payne'in de ödülü hak ettiği bir gerçek. 21. yy'da ortaya çıkardığı, üzerinde konuşulacak eserleri var.
Ancak bu kategori altında bir isim daha var: Alfonzo Cuaron. Ödülü şu sebeplerden dolayı alacağına inanıyorum.
1) Listedekilere göre teknik alanda en yenilikçi uygulamalara adım atması.
2) İlk defâ aday olması.
3) Akademi'nin dikkatini çekmesi.
4) Sizin de dikkatinizi çekti mi bilmem fakat şu beşli arasında Amerika'yı yücelten, onu kurtarıcı gösteren tek yapıt Gravity. 12 Years a Slave'de köle meselesi anlatılıyor, American Hustle bir skandalı konu ediniyor, Nebraska'da bunak bir adama yalan söyleyip güzel anlar yaşatmaya çalışıyorlar, The Wolf of Wall Street'i açıklamıyorum bile... Fakat Gravity'de sorun Ruslar, e Çin de yardım edemiyor, o zaman kime kalıyor günü kurtarmak? Bir Amerikalı'ya elbette!
Tahmin/Tercih: Frozen
Tahmin: 12 Years a Slave
Tercih: Nebraska
EN İYİ GÖRSEL EFEKTLER
Tahmin/Tercih: Gravity
Tahmin/Tercih: Emmanuel Lubezki (Gravity)
EN İYİ ÖZGÜN SENARYO
Tahmin/Tercih: Spike Jonze (Her)
EN İYİ UYARLAMA SENARYO
Tahmin/Tercih: Billy Ray (Captain Phillips)
Tahmin/Tercih: Spike Jonze (Her)
EN İYİ UYARLAMA SENARYO
Tahmin/Tercih: Billy Ray (Captain Phillips)
EN İYİ SES KURGUSU
Tahmin/Tercih: Gravity
EN İYİ SES MİKSAJI
Tahmin/Tercih: Gravity
EN İYİ ÖZGÜN BESTE
Tahmin/Tercih: Gravity
EN İYİ ÖZGÜN MÜZİK
Tahmin: Let It Go (Frozen)
Tercih: Ordinary Love (Mandela: Long Walk to Freedom)
EN İYİ SANAT YÖNETİMİ
Tahmin: Gravity
Tercih: 12 Years a Slave
EN İYİ KOSTÜM TASARIMI
Tahmin/Tercih: The Great Gatsby
EN İYİ MAKYAJ ve SAÇ TASARIMI
Tahmin: Dallas Buyers Club
Tercih: The Lone Ranger
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder